VR – rzeczywistość wirtualna

VR – rzeczywistość wirtualna

Rzeczywistość wirtualna, zwana też fantomatyką, to tworzenie obrazów sztucznej rzeczywistości. Tworzona jest multimedialna wizja przedmiotów, przestrzeni i zdarzeń na zasadzie symulacji komputerowej lub jako element czysto fantastyczny. W dzisiejszych czasach takie symulacje komputerowe są proste do wykonania, a możliwości jest naprawdę wiele.

 

Historia powstania rzeczywistości wirtualnej

Rzeczywistość wirtualna pojawia się po raz pierwszy za sprawą artysty, badacza i informatyka nazwiskiem Myron W. Krueger (ur. 1942). On jako pierwszy tworzył specjalne wideo instalacje, które określane wtedy były środowiskami responsywnymi. W 1969 roku Dan Sandin, Jerry Erdman i Richard Venezky i Krueger na Uniwersytecie Wisconsin-Madison stworzyli instalację „Glowflow”. Mieliśmy do czynienia z ciemnym pokojem z czterema szklanymi rurami w środku. Pompowano do nich fluorescencyjne cząstki, które zmieniały kolor z akompaniamentem słynnego syntetyzatora Mooga. Sygnały świetlne i dźwiękowe odpowiadały ruchom osoby znajdującej się w pomieszczeniu.

Na tej jednej instanacji się nie skończyło. Już rok później powstała instalacja „Metaplace”, w którym były dwa pomieszczenia i ruchy obu osób wpływały na zmiany rzeczywistości wirtualnej. W 1971 roku powstał labirynt „Psychic Space” z czujnikami na podłodze, ale najważniejsza z cyklu była instalacja „Videospace” z 1975 nowe technologie​roku. Muzeum Sztuki w Milwaukee rozwinął wtedy projekt „Metaspace” poprzez umożliwienie dwóm osobom równoczesne, interaktywne oddziaływanie na tę samą przestrzeń. Najważniejszy był tutaj zmysł dotyków.

Z biegiem czasu projekty rzeczywistości wirtualnej były coraz bardziej rozbudowane. Wykorzystywano nowe techniki, mocniejsze komputery oraz bardziej dzisiaj kojarzone z VR akcesoria, czyli hełmy i rękawice. Dzisiaj systemy rozwinęły się do takiego poziomu, że znajdują szerokie zastosowanie w edukacji, psychologii i psychoterapii.

Sam termin Virtual Reality (VR) został ukuty przez Jarona Laniera. Razem ze Sevem Brysonem zdefiniował on rzeczywistość wirtualną jako "Rzeczywistość wirtualna jest sposobem użycia technologii komputerowej w tworzeniu efektu interaktywnego, trójwymiarowego świata, w którym obiekty dają wrażenie przestrzennej (fizycznej?) obecności." ("Virtual Reality is the use of computer technology to create the effect of an interactive three-dimensional world in which the objects have a sense of spatial presence."). W uproszczeniu mówi się zazwyczaj, że rzeczywistość wirtualna to system, w którym mamy interakcję, zagłębienie (imersję) oraz wyobraźnię.

Z przyjemnością informujemy Państwa o najnowszych nowinkach technologicznych uaktualniając na bieżąco artykuły o najświeższe informacje ze świata nowych technologii, komputerów i Wirtualnej Rzeczywistości. 

kontakt@rynekodnowa.pl